Page last updated at 10:57 GMT, Friday, 8 August 2008 11:57 UK

Apology over prince cancer story

The Duke of Edinburgh watchingTrooping the Colour in June
Buckingham Palace said the story was a "serious breach" of privacy

A newspaper has issued an unreserved apology to the Royal Family over a story that the Duke of Edinburgh had been diagnosed with prostate cancer.

The London Evening Standard said the "distressing allegation" was untrue and constituted a breach of privacy.

On Wednesday, it reported the prince, 87, had been diagnosed while being treated for a chest infection in April.

Buckingham Palace welcomed the apology and the Press Complaints Commission said the matter was now settled.

In its apology, the paper said the duke was "not suffering from any such condition".

"We unreservedly apologise both to him and to his family for making this distressing allegation and for breaching his privacy," it added.

Prominent apology

After the story appeared, the palace issued a statement saying it was a "serious breach of Prince Philip's privacy" and reported the case to the Press Complaints Commission (PCC).

A Buckingham Palace spokeswoman said: "We welcome the apology from the Evening Standard."

The PCC, an independent watchdog which deals with complaints about the editorial content of newspapers, said the apology meant the matter had been settled without the need for a formal ruling.

A PCC spokesman added: "The process has been quick: the final settlement was negotiated less than 36 hours after the original complaint was made.

"The apology has been prominent and proportionate. And the PCC costs nothing to use."

Palace denial

BBC News royal correspondent Nicholas Witchell said the apology was an "embarrassing climbdown" for the Evening Standard.

He added that Buckingham Palace was anxious to draw "red lines" about what can be reported, and warn the media that they should intrude over those lines "at their peril".

On Wednesday, Buckingham Palace took the unprecedented step of denying the front-page story, entitled "Prince Philip Defies Cancer Scare".

The palace said that although it was its policy not to comment on rumours regarding the health of family members as they had a right to privacy, it had decided to deny the Evening Standard report.

In April, Prince Philip spent three days in King Edward VII's Hospital, west London, where he was treated for a chest infection.




SEE ALSO
Prince Philip opens doors to ITV
19 Mar 08 |  Entertainment
Philip's belly-dancing 'insult'
07 Mar 08 |  South West Wales

RELATED INTERNET LINKS
The BBC is not responsible for the content of external internet sites


FEATURES, VIEWS, ANALYSIS
Has China's housing bubble burst?
How the world's oldest clove tree defied an empire
Why Royal Ballet principal Sergei Polunin quit

BBC navigation

BBC © 2014 The BBC is not responsible for the content of external sites. Read more.

This page is best viewed in an up-to-date web browser with style sheets (CSS) enabled. While you will be able to view the content of this page in your current browser, you will not be able to get the full visual experience. Please consider upgrading your browser software or enabling style sheets (CSS) if you are able to do so.

Americas Africa Europe Middle East South Asia Asia Pacific