[an error occurred while processing this directive]
BBC News
watch One-Minute World News
Last Updated: Sunday, 28 October 2007, 12:40 GMT
Royal 'targeted by blackmailers'
Buckingham Palace
Buckingham Palace has refused to confirm reports of a blackmail bid
Buckingham Palace has refused to discuss a report that a member of the Royal Family has been the subject of a blackmail attempt.

According to the Sunday Times, the case involves allegations of drugs and sex.

The BBC understands that the claims do not relate to a senior royal, but to one with a low public profile.

Police said two men, aged 30 and 40, appeared before City of Westminster magistrates on 13 September accused of blackmail and were remanded in custody.

They will next appear at the Old Bailey in December.

It's taken six weeks for it to come to light, so how serious is the allegation?
Dickie Arbiter
Former Palace spokesman

A Palace spokesperson would only say it was a police matter and Scotland Yard was investigating.

The Sunday Times says two men contacted a member of the royal staff and demanded 50,000, threatening to go public with video recordings involving sex and drugs if their demand was not met.

The paper alleges that the extortion attempt was launched on 2 August when a man telephoned the royal's office and said he had evidence that the royal had supplied an aide with an envelope containing cocaine.

According to the Sunday Times, the caller then claimed that he had a video tape showing the aide performing oral sex on someone, who the alleged blackmailer indicated was the royal.

During further calls, one of the men said that he had footage of an aide snorting cocaine, the paper adds.

The report alleges that a detective posing as a member of the royal's staff arranged a meeting at the Hilton hotel on London's Park Lane on 11 September, where parts of the video were shown. But Scotland Yard detectives who had been secretly filming the meeting from an adjacent room then arrested the two suspects, it continues.

A Scotland Yard spokeswoman said the magistrates hearing had been held "in camera", or in private, and that reporting restrictions had been imposed to prevent the victim or witnesses from being identified.

'Vast family'

Former Palace spokesman Dickie Arbiter said royal officials would have carried out their own inquiry into the validity of the Sunday Times story, but that it was unlikely that the name of the royal would be revealed.

"It's a vast family, there are nearly 40 members. Is it somewhere near the top? Is it in the middle, or is it down at the bottom? So they would have to determine that.

"We don't know, we won't know, until the case comes to trial at the Old Bailey in December, and we might not even know then, which member of the Royal Family [it is]."

Mr Arbiter added that he was surprised by how long it had taken for the story to break.

"It's taken six weeks for it to come to light, so how serious is the allegation?

"It's interesting too, that it's come out in the Sunday Times and not one of the usual tabloid scoops.

"So it's going to take the due process of the law to determine was this true or was this just another fake sting?"



RELATED INTERNET LINKS
The BBC is not responsible for the content of external internet sites



FEATURES, VIEWS, ANALYSIS
Has China's housing bubble burst?
How the world's oldest clove tree defied an empire
Why Royal Ballet principal Sergei Polunin quit

PRODUCTS & SERVICES

Americas Africa Europe Middle East South Asia Asia Pacific