[an error occurred while processing this directive]
BBC News
watch One-Minute World News
Last Updated: Monday, 20 November 2006, 14:35 GMT
Russian media shun poisoning case
By Kyrill Dissanayake
BBC Monitoring

Alexander Litvinenko in 2004
Mr Litvinenko fell ill after a meeting at a London restaurant

Reports that the dissident former Russian security officer Alexander Litvinenko had been poisoned in London first surfaced in Russia's mainstream media on 11 November.

The independent radio station Ekho Moskvy was the first broadcaster to break the story, quoting a report published on a Chechen rebel website.

Since then coverage of the poisoning in the mainstream media has been confined to a small number of outlets.

TV silence

Most noticeably for a media landscape dominated by television, Russia's three main TV networks seem to have steered clear of the story.

There appears to have been no mention of Mr Litvinenko in any of the main news bulletins or discussion programmes on state-controlled Channel One and Rossiya, nor on NTV, which is owned by the energy giant Gazprom.

Brief reports were, however, broadcast on the corporate-owned Ren TV channel and the business channel RBK TV.

The lack of television coverage came as no shock to Ekho Moskvy's editor-in-chief, Alexei Venediktov.

"It's not at all surprising that there's silence on television, it's understandable," he told listeners to his phone-in programme on Sunday.

The launch of an investigation by British police had led to "confusion" in the Russian authorities, he said.

'Key milestone'

Ekho Moskvy is the only mainstream Russian broadcaster to have aired regular reports on Mr Litvinenko's poisoning.

Since the British media latched onto the story on Saturday, the station has aired comments from another prominent Kremlin critic to have been granted asylum in Britain, Chechen rebel envoy Akhmed Zakayev, as well as Alex Goldfarb, a friend of Mr Litvinenko who helped him with his asylum application six years ago.

Earlier, Ekho Moskvy commentator Yuliya Latynina had spoken of the likely fallout from the case.

"This is a fairly key milestone, which undoubtedly alters the image of Russia in the outside world," she said.

Press coverage, meanwhile, has been minimal, with most papers ignoring Mr Litvinenko's ordeal.

The only title to have dealt with the story in detail is the Kommersant broadsheet, which carried its own report as well as comments from a number of Russian politicians and former security service officers.

The paper also quoted the exiled Russian tycoon Boris Berezovsky, another fierce critic of the Kremlin, who visited Mr Litvinenko in hospital on Friday.

BBC Monitoring selects and translates news from radio, television, press, news agencies and the internet from 150 countries in more than 70 languages. It is based in Caversham, UK, and has several bureaux abroad.




SEE ALSO
What is thallium?
19 Nov 06 |  UK
Chechen war reporter found dead
07 Oct 06 |  Europe
'Plot to kill' Putin thwarted
19 Oct 03 |  Europe

RELATED INTERNET LINKS
The BBC is not responsible for the content of external internet sites



FEATURES, VIEWS, ANALYSIS
Has China's housing bubble burst?
How the world's oldest clove tree defied an empire
Why Royal Ballet principal Sergei Polunin quit

PRODUCTS & SERVICES

Americas Africa Europe Middle East South Asia Asia Pacific