Languages
Page last updated at 09:22 GMT, Friday, 4 September 2009 10:22 UK

One giant slip in Bangladesh news

Neil Armstrong and Buzz Aldrin on the Moon (20/07/1969)
Armstrong did not say the hoax had been "one giant lie" for mankind

Two Bangladeshi newspapers have apologised after publishing an article taken from a satirical US website which claimed the Moon landings were faked.

The Daily Manab Zamin said US astronaut Neil Armstrong had shocked a news conference by saying he now knew it had been an "elaborate hoax".

Neither they nor the New Nation, which later picked up the story, realised the Onion was not a genuine news site.

Both have now apologised to their readers for not checking the story.

"We thought it was true so we printed it without checking," associate editor Hasanuzzuman Khan told the AFP news agency.

"We didn't know the Onion was not a real news site."

The article said Mr Armstrong had told a news conference he had been "forced to reconsider every single detail of the monumental journey after watching a few persuasive YouTube videos and reading several blog posts" by a conspiracy theorist.

The truth is that Neil Armstrong never gave such an interview. It was made up
Daily Manab Zamin

"It took only a few hastily written paragraphs published by this passionate denier of mankind's so-called 'greatest technological achievement' for me to realise I had been living a lie," the fake article "quoted" Mr Armstrong as saying.

The made-up quote went on to say that although the journey had felt real, in fact "the entire thing was filmed on a sound stage, most likely in New Mexico".

"I suppose it really was one small step for man, one giant lie for mankind."

'Numerous hits'

The story was published on the Onion's website on Monday and on Wednesday, the Daily Manab Zamin translated it into Bengali, attributing it to the Onion News Network in Lebanon, Ohio. It then ran in New Nation on Thursday.

Daily Manab Zamin, the only tabloid newspaper in Bangladesh, published an apology to its readers on Thursday, saying the report had "drawn a lot of attention".

"We've since learned that the fun site runs false and juicy reports based on a historic incident," it said.

"The Moon landing one was such a story, which received numerous hits on the internet.

"The truth is that Neil Armstrong never gave such an interview. It was made up. We are sorry for publishing the report without checking the information."



Print Sponsor


SEE ALSO
The perennial Mars hoax e-mail
06 Aug 09 |  Magazine
Beyonce laughs off internet hoax
24 Apr 09 |  Entertainment
Sewing machine hoax hits S Arabia
14 Apr 09 |  Middle East
French museum posts Concorde hoax
01 Apr 09 |  Europe
Peer reveals 'cello scrotum' hoax
28 Jan 09 |  Health

RELATED INTERNET LINKS
The BBC is not responsible for the content of external internet sites


FEATURES, VIEWS, ANALYSIS
Has China's housing bubble burst?
How the world's oldest clove tree defied an empire
Why Royal Ballet principal Sergei Polunin quit

BBC navigation

BBC © 2014 The BBC is not responsible for the content of external sites. Read more.

This page is best viewed in an up-to-date web browser with style sheets (CSS) enabled. While you will be able to view the content of this page in your current browser, you will not be able to get the full visual experience. Please consider upgrading your browser software or enabling style sheets (CSS) if you are able to do so.

Americas Africa Europe Middle East South Asia Asia Pacific