Page last updated at 12:05 GMT, Wednesday, 3 March 2010

Sir Michael Parkinson accepts damages from Daily Mail

Sir Michael Parkinson
The Daily Mail had been serialising Sir Michael's autobiography

Broadcaster Sir Michael Parkinson has accepted £25,000 libel damages from the Daily Mail over an article claiming he had lied about his family background.

The article - Who's Telling Parkies, printed in May last year, suggested he had behaved in a grossly insensitive way towards his elderly uncle.

The 74-year-old, who was at London's High Court for the settlement, has agreed to donate his payout to charity.

The Daily Mail has now accepted the allegations were "entirely false".

'Delaying tactics'

In a statement, Sir Michael said: "As a journalist myself, I have been reluctant to take legal action against any newspaper.

"Where defamatory allegations have been published about me, I have always, until now, turned a blind eye."

He went on to say that he thought the paper had "crossed a line", particularly as it had been serialising his autobiography called Parky, My Autobiography.

"During my nearly 60 years as a journalist, I have always believed it was standard journalistic practice, as well as a matter of common decency, for a newspaper to apologise publicly and promptly when they have made a mistake.

We accept that Sir Michael had not lied about his family or been insensitive. We apologise for any distress caused and have agreed to pay him damages and costs
The Daily Mail

"In this case, it should not have taken nine months nor been so difficult for the editor to apologise promptly.

"Moreover, I believe that the persistent delaying tactics of the Daily Mail were both unattractive and unworthy of a national newspaper.

"At a time when the media is seeking greater freedom, I think it is counterproductive for a newspaper to behave in this way."

Sir Michael's solicitor-advocate, Mark Thomson, told Mr Justice Eady that his client had never mistreated his uncle and did not lie about his background in order to charm readers.

In Wednesday's edition, the Daily Mail said: "An article of 30 May 2009 reported claims that Sir Michael had threatened to sue a relative over suggestions that the former chat show host had been insensitive to his uncle and had lied about his father in his autobiography.

"We accept that Sir Michael had not lied about his family or been insensitive. We apologise for any distress caused and have agreed to pay him damages and costs."



Print Sponsor


SEE ALSO
Parkinson: 'Goody was exploited'
08 Apr 09 |  Entertainment
Parkinson attacks 'obscene' calls
01 Nov 08 |  Entertainment
Parkinson 'too expensive for ITV'
23 Sep 08 |  Entertainment

RELATED INTERNET LINKS
The BBC is not responsible for the content of external internet sites



FEATURES, VIEWS, ANALYSIS
Has China's housing bubble burst?
How the world's oldest clove tree defied an empire
Why Royal Ballet principal Sergei Polunin quit

BBC navigation

BBC © 2013 The BBC is not responsible for the content of external sites. Read more.

This page is best viewed in an up-to-date web browser with style sheets (CSS) enabled. While you will be able to view the content of this page in your current browser, you will not be able to get the full visual experience. Please consider upgrading your browser software or enabling style sheets (CSS) if you are able to do so.

Americas Africa Europe Middle East South Asia Asia Pacific