[an error occurred while processing this directive]
BBC News
watch One-Minute World News
Last Updated: Monday, 23 July 2007, 15:26 GMT 16:26 UK
Survival show faces 'fake' claim
Bear Grylls
Channel 4 calls Grylls "a cross between Ray Mears and Rambo"
Channel 4 is to investigate a claim that it misled viewers in a survival series, in the latest allegation of reality being manipulated on a TV show.

Born Survivor featured British adventurer Bear Grylls dealing with "perilous situations" in the wild.

But a crew member told the Sunday Times some nights were spent in hotels.

Channel 4 insisted Grylls was never billed as working entirely unaided, but promised to raise the matter with the production company that made the show.

American survival consultant Mark Weinert, who was recruited by Diverse Productions, told the paper Grylls claimed to be stranded on a desert island on one occasion.

He often directly addresses the production team, including the cameraman, making it clear he is receiving an element of back-up
Channel 4 statement
However, he was actually in Hawaii and spent some of his time there in a motel, Mr Weinert alleged.

Another time, he added, Grylls was filmed building a raft by himself, whereas the crew had actually put it together and dismantled it beforehand, to ensure that it worked.

And in a further episode, supposedly "wild" horses rounded up by Grylls had come from a local trekking facility, he claimed.

Further investigation

Channel 4 said in a statement that Born Survivor was "not an observational documentary series, but a 'how-to' guide to basic survival techniques in extreme environments".

"The programme explicitly does not claim that presenter Bear Grylls' experience is one of unaided solo survival.

"For example, he often directly addresses the production team, including the cameraman, making it clear he is receiving an element of back-up."

The broadcaster said Grylls carried out his own stunts and did place himself in perilous situations, "though he does so within clearly-observed health and safety guidelines required on productions of this kind".

"However, we take any allegations of misleading our audiences seriously and will be looking into this further with Diverse over the next few days."

The series was originally made for the Discovery Channel in the US and was acquired for UK transmission by Channel 4.

Diverse Productions declined to elaborate on Channel 4's statement, while Grylls's agent was unavailable for comment.


SEE ALSO
Grylls series 'to be transparent'
24 Jul 07 |  Entertainment
C4 admits faking Ramsay scene
16 Jul 07 |  Entertainment
Queen clips puts focus on BBC integrity
13 Jul 07 |  Entertainment
Channel 4 launches remit review
19 Jun 07 |  Entertainment
Ofcom 'to help C4 with finances'
14 Jun 07 |  Entertainment

RELATED INTERNET LINKS
The BBC is not responsible for the content of external internet sites



FEATURES, VIEWS, ANALYSIS
Has China's housing bubble burst?
How the world's oldest clove tree defied an empire
Why Royal Ballet principal Sergei Polunin quit

PRODUCTS & SERVICES

Americas Africa Europe Middle East South Asia Asia Pacific