BBC NEWS Americas Africa Europe Middle East South Asia Asia Pacific Arabic Spanish Russian Chinese Welsh
BBCi CATEGORIES   TV   RADIO   COMMUNICATE   WHERE I LIVE   INDEX    SEARCH 

BBC NEWS
 You are in:  Entertainment
Front Page 
World 
UK 
UK Politics 
Business 
Sci/Tech 
Health 
Education 
Entertainment 
Showbiz 
Music 
Film 
Arts 
TV and Radio 
New Media 
Reviews 
Talking Point 
In Depth 
AudioVideo 


Commonwealth Games 2002

BBC Sport

BBC Weather

SERVICES 
Monday, 17 May, 1999, 13:17 GMT 14:17 UK
Watchdog backs Springer
jerry springer
Jerry Springer with fellow chat show host Ruby Wax
The Independent Television Commission has rejected complaints about the controversial Jerry Springer Show - but attacked Sky One for inadvertently showing a sex scene in one of its programmes.

A handful of viewers contacted the ITC to complain about editions of Springer's show featuring amateur strippers and a gay wedding, both broadcast on weekdays at 1325.

But the watchdog, which regulates the UK's commercial television industry, ruled there was nothing inappropriate about either programme, adding it thought some viewers complained about one of the shows because it featured gay couples.

The show about same-sex marriages "looked in a thoughtful and generally constructive way at society's objections to formalising homosexual unions", according to the commission.

The edition featuring strippers - who removed only some of their clothes - was "not explicit", it ruled.

Sky sex scenes criticised

sky logo
Sky One was censured for inadvertently showing explicit sex scenes
Meanwhile, one viewer's complaint led to satellite and digital channel Sky One being criticised for inadvertently showing an explicit sex scene.

A programme called Bloody Foreigners included a report on a club for 'wife-swappers' in Germany, and featured an interview with one of the female members.

However, in the background was a TV showing a graphic sex scene. The shot was overlooked when the programme was edited, and it went out at 2200 on 2 March.

The ITC ruled the scene broke its programme code, and said: "Though concentrating on the interviewee's face, the framing of the sequence caught a television set in the background on which three or four seconds of explicit sex appeared."

A Sky spokesman said: "Sky Television as a responsible broadcaster makes every effort to ensure all our programming output falls within the guidelines issued by the ITC.

Air-pistol scene drew complaints

granada
The ITC backed Granada TV over an episode of Children's Ward
"This episode of Bloody Foreigners was heavily edited to ensure its compliance with the guidelines. However, unfortunately, a tiny very brief image in the corner of the screen was missed inadvertently, for which we apologise."

ITV drama Children's Ward, produced by Granada, escaped criticism following an episode featuring youngsters injured in an air-pistol incident.

Viewers complained it was violent and unsuitable for children, but the ITC said the scenes were "very dramatic but not gratuitous".

Meanwhile, Channel 5 faces a protest from three viewers' groups as part of a campaign about sex and violence on television.

The long-established National Viewers and Listeners Association will join with Families Involved In Raising Media Awareness and Protection of Parental Responsibility to demonstrate outside the two-year-old station's headquarters in Covent Garden, central London.

Campaign against Channel 5

channel 5
Channel 5 is the target of clean-up TV protests
The channel has been criticised for showing late-night erotic films, and one show, Sex And Shopping, fell foul of both the ITC and the Broadcasting Standards Commission. Campaign co-ordinator Miranda Suit said:

"We want to show there are members of the public who are very concerned about what is shown.

"We're told that the public say they're not worried and that research shows we're more broadminded than we ever were.

"My feeling is that it is not the case. There are a lot of people reticent about saying anything, particularly in sexual matters.

"We will be protesting with banners and white balloons, which will represent the innocent children."

Channel 5 insists its adult shows are shown late at night and with clear warnings.

"The series they mention was watched by millions of viewers and we received only a handful of complaints," a spokesman said.

See also:

10 Aug 98 | Entertainment
Springer's shows 'too violent'
02 Mar 99 | Entertainment
Springer defends 'stupidest show on TV'
25 Jan 99 | Entertainment
Watchdog to attack Channel 5
19 Apr 99 | Entertainment
Springer presents UK TV show
22 Mar 99 | Entertainment
Sooty criticised by TV watchdog
25 Aug 98 | Entertainment
Springer show slammed ... again
Internet links:


The BBC is not responsible for the content of external internet sites

Links to more Entertainment stories are at the foot of the page.


E-mail this story to a friend

Links to more Entertainment stories