Page last updated at 13:02 GMT, Monday, 12 January 2009

China TV faces propaganda charge

By Shirong Chen
BBC News

Woman looks at TV screens on Chinese street
Critics say state news puts a positive spin on domestic stories

Chinese intellectuals have signed an open letter calling for a boycott of state television news programmes.

The letter says China's Central Television (CCTV) has turned its news and historical drama series into propaganda to brainwash its audience.

The author of the damning letter told the BBC that the action should at least serve as a health warning to the susceptible public.

The authorities have been alarmed by the latest development.

They tend to accuse the Western media of biased coverage of China.

But this open letter accuses CCTV of systematic bias in its news coverage.


The letter - signed by more than 20 academics and lawyers - lists six broad categories of bias and brainwashing.

It says the state TV monopoly has ignored many stories of social unrest and riots, and whitewashed serious events like the recent milk contamination scandal.

The letter's author, Ling Cangzhou, told the BBC that its signatories were fed up with the positive spin on domestic news from the central TV station and the negative tone on international events.

He said that the letter should at least alert the public to the problem, though the state TV broadcaster is too pervasive to be boycotted effectively.

Media controls meant the letter had to be published on a US-based website, but it has been picked up widely by Chinese websites.

Print Sponsor

China's internet 'spin doctors'
16 Dec 08 |  Asia-Pacific
Stories China's media could not write
06 Jan 08 |  Asia-Pacific
China aims to silence reform call
12 Jan 09 |  Asia-Pacific
Chinese learn to live with reform
18 Dec 08 |  Asia-Pacific
China 'faces mass social unrest'
05 Dec 08 |  Asia-Pacific

The BBC is not responsible for the content of external internet sites

Has China's housing bubble burst?
How the world's oldest clove tree defied an empire
Why Royal Ballet principal Sergei Polunin quit


Sign in

BBC navigation

Copyright © 2019 BBC. The BBC is not responsible for the content of external sites. Read more.

This page is best viewed in an up-to-date web browser with style sheets (CSS) enabled. While you will be able to view the content of this page in your current browser, you will not be able to get the full visual experience. Please consider upgrading your browser software or enabling style sheets (CSS) if you are able to do so.

Americas Africa Europe Middle East South Asia Asia Pacific